Standardy ochrony małoletnich
ZARZĄDZENIE
z dnia 06.06.2024 roku,
w sprawie ustanowienia standardów ochrony małoletnich w placówce
W związku z wejściem w życie ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw, zarządzam wprowadzenie obowiązujących w Przychodni standardów ochrony małoletnich, które otrzymują następującą treść:
§ 1.
Przedmiot zarządzenia
Niniejsze zarządzenie określa:
- zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi pacjentami a personelem Medikar sp. z o.o. sp.k. , zwłaszcza zachowania niedozwolone wobec małoletnich;
- zasady i procedurę podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu małoletniego;
- procedury i osoby odpowiedzialne za składanie zawiadomień o podejrzeniu popełnienia przestępstwa na szkodę małoletniego, zawiadamianie sądu opiekuńczego oraz w przypadku instytucji, które posiadają takie uprawnienia, osoby odpowiedzialne za wszczynanie procedury “Niebieskie Karty”;
- zasady przeglądu i aktualizacji standardów;
- zakres kompetencji osoby odpowiedzialnej za przygotowanie personelu placówki lub organizatora do stosowania standardów, zasady przygotowania tego personelu do ich stosowania oraz sposób dokumentowania tej czynności;
- zasady i sposób udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zaznajomienia się z nimi i ich stosowania;
- osoby odpowiedzialne za przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach zagrażających małoletniemu i udzielenie mu wsparcia;
- sposób dokumentowania i zasady przechowywania ujawnionych lub zgłoszonych incydentów lub zdarzeń zagrażających dobru małoletniego.
- wymogi dotyczące bezpiecznych relacji między małoletnimi, a w szczególności zachowania niedozwolone.
§ 2.
Definicje legalne
Ilekroć w zarządzeniu mowa jest o:
- małoletnim – należy przez to rozumieć pacjenta poniżej 18 roku życia;
- osobie odpowiedzialnej za prowadzenie interwencji oraz wdrażanie standardów – należy przez to rozumieć kierownika Przychodni;
- Personelu – należy przez to rozumieć każdą osobę zatrudnioną w Medikar sp. z o.o. sp.k. niezależnie od prawnej formy tego zatrudnienia;
- Kandydacie – należy przez to rozumieć każdą osobę ubiegającą się o zatrudnienie w Medikar sp. z o.o. sp.k. ;
- Pracodawcy – należy przez to rozumieć Medikar sp. z o.o. sp.k. .;
- Interwencji – należy przez to rozumieć sporządzenie pisemnego zawiadomienia, obejmującego opis zdarzenia wraz ze wskazaniem danych pokrzywdzonego i potencjalnego sprawcy oraz przekazaniu tego zawiadomienia do najbliższej jednostki Policji lub prokuratury.
- Krzywdzie – należy przez to rozumieć przestępstwo na szkodę dziecka, inną formę krzywdzenia, niebędącą przestępstwem (tj. m.in. krzyk, czy pozniżanie), zaniedbanie podstawowych potrzeb życiowych małoletniego pacjenta;
- Przemocy domowej – należy przez to rozumieć jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie, wykorzystujące przewagę fizyczną, psychiczną lub ekonomiczną, naruszające prawa lub dobra osobiste osoby doznającej przemocy domowej, w szczególności:
- narażające tę osobę na niebezpieczeństwo utraty życia, zdrowia lub mienia,
- naruszające jej godność, nietykalność cielesną lub wolność, w tym seksualną,
- powodujące szkody na jej zdrowiu fizycznym lub psychicznym, wywołujące u tej osoby cierpienie lub krzywdę,
- ograniczające lub pozbawiające tę osobę dostępu do środków finansowych lub możliwości podjęcia pracy lub uzyskania samodzielności finansowej,
- istotnie naruszające prywatność tej osoby lub wzbudzające u niej poczucie zagrożenia, poniżenia lub udręczenia, w tym podejmowane za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
§ 3.
Zasady bezpiecznej rekrutacji
- Przed nawiązaniem stosunku pracy, Przychodnia dokona weryfikacji, czy dane kandydata zamieszczone są w Rejestrze z dostępem ograniczonym lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy, przedkłada Przychodni informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
- Kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy posiadający obywatelstwo innego państwa ponadto przedkłada pracodawcy informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy składa pracodawcy oświadczenie o państwie lub państwach, w których zamieszkiwała w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczpospolita Polska i państwo obywatelstwa, oraz jednocześnie przedkłada pracodawcy informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi.
- Jeżeli prawo państwa, o którym mowa w ust. 3 lub 4, nie przewiduje wydawania informacji do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, przedkłada się informację z rejestru karnego tego państwa.
- W przypadku gdy prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja, o której mowa w ust. 2-5, nie przewiduje jej sporządzenia lub w danym państwie nie prowadzi się rejestru karnego, kandydat przed nawiązaniem stosunku pracy, składa pracodawcy oświadczenie o tym fakcie wraz z oświadczeniem, że nie był prawomocnie skazany w tym państwie za czyny zabronione odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec niej innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściła się takich czynów zabronionych, oraz że nie ma obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
- Oświadczenia, o których mowa w ust. 4 i 6, składane są pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: “Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Informacja, o której mowa w ust.1, pracodawca utrwala w formie wydruku i załącza do akt osobowych pracownika. Informacje i oświadczenia, o których mowa w ust. 2-6, pracodawca załącza do akt osobowych pracownika.
§ 4.
Zasady bezpiecznego kontaktu personelu z dzieckiem-pacjentem
- Małoletni pacjent ma prawo do tego, by w trakcie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej towarzyszyli mu rodzice bądź opiekunowie.
- Personel medyczny w kontakcie z małoletnimi pacjentami oraz towarzyszącymi mu rodzicami bądź opiekunami, powinien zachować: spokój, życzliwość, empatię, szacunek.
- Przed rozpoczęciem udzielania świadczeń małoletniemu pacjentowi, pracownik Przychodni powinien przedstawić się małoletniemu.
- Pracownik Przychodni zobligowany jest do wyjaśnienia małoletniemu pacjentowi na czym będzie polegało udzielane mu świadczenie i jakie będą jego skutki oraz informuje krok po kroku o wykonywanych czynnościach.
- W trakcie udzielania świadczeń, personel powinien weryfikować, stosownie do posiadanych możliwości, czy małoletni rozumie sytuację oraz skutki działań medycznych i terapeutycznych.
- W trakcie udzielania świadczeń małoletni ma prawo do zadawania pytań, o czym należy go poinformować przed rozpoczęciem czynności z jego udziałem.
- Komunikaty kierowane do małoletniego pacjenta powinny być dostosowane do jego wieku i zdolności.
- Personel medyczny powinien zwracać się do małoletniego pacjenta z taktem i zrozumieniem.
- Personel medyczny powinien konsultować w miarę możliwości kwestie pozamedyczne, jeśli nie będzie to miało wpływu na jakość leczenia małoletniego pacjenta.
- Jeśli w trakcie udzielania świadczeń zaistnieje konieczność przeprowadzenia badania fizykalnego, personel powinien odsłaniać ciało małoletniego pacjenta stopniowo. W trakcie takiego badania małoletniemu powinien towarzyszyć rodzic bądź opiekun, a w braku takiej możliwości inna osoba z personelu Przychodni, w miarę możliwości tej samej płci.
- Wszelki kontakt fizyczny, który nie jest związany z udzielaniem świadczeń medycznych może odbywać się wyłącznie za zgodą małoletniego pacjenta i zgodnie z jego potrzebą.
- Personel medyczny Przychodni ma obowiązek współpracować z rodzicami oraz opiekunami małoletnich pacjentów, zwłaszcza informować ich o sytuacji medycznej małoletniego.
- Personel medyczny Przychodni nie może:
- naruszać prawa dziecka do intymności i prywatności;
- ujawniać danych osobowych oraz danych wrażliwych;
- ignorować obecności małoletniego;
- ograniczać możliwości obecności rodzica bądź opiekuna małoletniego pacjenta w trakcie udzielania świadczeń;
- straszyć, szantażować, kłamać, ignorować uczuć małoletniego pacjenta, prowadzić działać dyskryminacyjnych względem pacjentów oraz ich rodzin;
- podnosić głosu, zawstydzać, lekceważyć potrzeb i uczuć małoletniego oraz jego rodziców lub opiekunów.
§ 5.
Sposób reagowania na przypadki doświadczenia krzywdzenia przez dziecko
- Personel Przychodni jest zobowiązany i uprawniony do reagowania, w przypadku zaistnienia podejrzenia, że małoletniemu pacjentowi dzieje się krzywda.
- Każdorazowe wykrycie objawów krzywdzenia małoletniego pacjenta, personel Przychodni ma obowiązek sporządzenia notatki służbowej i odnotować w niej zauważone symptomy oraz poinformować o tym osobę, o której mowa w ust. 6.
- Naruszenie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, może zostać uznane za ciężkie naruszenie obowiązków pracowniczych lub kontraktowych i jako takie prowadzić do rozwiązania umowy z pracownikiem dopuszczającym się tego naruszenia.
- W przypadku podejrzenia, że życie małoletniego pacjenta jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu z uwagi na stosowanie względem niego przemocy, a w rodzinie są lub mogą być również inne dzieci, należy niezwłocznie poinformować odpowiednie służby oraz kierownika Przychodni.
- W przypadku powzięcia podejrzeń, że małoletni pacjent Przychodni jest ofiarą przemocy, ma obowiązek poinformować o tym fakcie osobę, o której mowa w ust. 6.
- Za prowadzenie interwencji odpowiada kierownik Przychodni jako osoba wyznaczona do realizowania tych kompetencji na mocy niniejszego zarządzenia.
- W przypadku braku osoby, o której mowa w ust. 6, odpowiedzialnym za prowadzenie interwencji jest koordynator placówki.
- Źródłem krzywdy u małoletniego może być zachowanie każdej osoby dorosłej, w tym rodziców, opiekunów lub innych osób, a także innych małoletnich.
- W przypadku naruszenia zasad bezpiecznego kontaktu z małoletnim pacjentem przez członka personelu Przychodni, należy:
- W sytuacji, gdy niniejsze zachowanie było jednorazowe i o niewielkiej intensywności, osoba, o której mowa w ust. 6 przeprowadzi rozmowę dyscyplinującą z pracownikiem Przychodni, który dopuścił się tego zachowania;
- W sytuacji, gdy naruszenie dobra małoletniego pacjenta jest znaczne, zwłaszcza gdy były to zachowania o charakterze dyskryminacyjnym lub naruszające godność dziecka, pracodawca może rozwiązać stosunek prawny z pracownikiem Przychodni, który dopuścił się tego zachowania.
- W przypadku naruszenia zasad bezpiecznego kontaktu z małoletnim pacjentem przez przedstawicieli ustawowych, opiekunów faktycznych lub innych domowników:
- Gdy zachowanie kwalifikuje się jako przemoc domową – pracownik Przychodni powinien wszcząć procedurę Niebieskiej Karty poprzez wypełnienie formularza Niebieska Karta – A.
- Gdy zachowanie nie kwalifikuje się jako przemoc domowa lub nie jest jasny status tego zachowania – należy wystąpić do ośrodka pomocy społecznej o wgląd w sytuację rodziny.
- Gdy sytuacja, o której mowa w ust. 10 lit. b. powtarza się, należy wystąpić do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację rodziny.
- W przypadku, gdy doszło do zaniedbania potrzeb życiowych małoletniego pacjenta lub doszło do innego zagrożenia dobra małoletniego pacjenta:
- Ze strony członka personelu Przychodni – należy przeprowadzić rozmowę dyscyplinującą, a w razie konieczności podjąć kolejne kroki dyscyplinujące, włącznie z ewentualnym rozwiązaniem stosunku prawnego z tą osobą;
- Ze strony rodziców lub opiekunów małoletniego pacjenta – należy wystąpić do ośrodka pomocy społecznej o wgląd w sytuację rodziny;
- W razie powtarzania się sytuacji, o której mowa w ust. 11 lit. b, należy skierować wniosek o wgląd w sytuację rodziny do sądu opiekuńczego.
- W przypadkach niejasnych lub wątpliwych, osoba, o której mowa w ust. 6 i 7, konsultuje sprawę z co najmniej dwiema osobami z Personelu. Osoba, o której mowa w ust. 6 i 7 może rozmawiać z osobami zaangażowanymi, w tym z małoletnim pacjentem, osobą podejrzewaną o krzywdzenie i świadkami. Z rozmowy sporządza się protokół lub notatkę służbową.
- W przypadku wystąpienia podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta przez członka personelu Przychodni, należy niezwłocznie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z małoletnimi pacjentami, do czasu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku wszczęcia postępowania karnego przeciwko członkowi personelu Przychodni w związku z popełnieniem przestępstwa przeciwko małoletnim, należy bezwzględnie odsunąć tę osobę od wszelkich form kontaktu z małoletnimi pacjentami do czasu prawomocnego zakończenia tego postępowania. Odsunięcie od obowiązków z udziałem małoletnich pacjentów powinno nastąpić ze skutkiem natychmiastowym.
- Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny kierowany do ośrodka pomocy społecznej stanowi załącznik nr 1 do zarządzenia.
- Wzór wniosku o wgląd w sytuację rodziny kierowany do sądu opiekuńczego stanowi załącznik nr 2 do zarządzenia.
§ 6.
Sposób udostępnienia standardów ochrony małoletnich w placówce
- Przyjęte standardy postępowania z małoletnimi pacjentami powinny być umieszczone w widocznym miejscu, w bliskiej odległości punktu rejestracyjnego w Przychodni, zarówno w wersji skróconej dla małoletnich pacjentów, jak i w wersji pełnej. Wzór skróconej wersji standardów stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
- Personel Przychodni otrzyma od pracodawcy wydruk przyjętych standardów postępowania z małoletnimi pacjentami.
- Personel Przychodni ma obowiązek zapoznania się z niniejszymi standardami, co potwierdzi składając pisemne oświadczenie.
- Wzór oświadczenia, o którym mowa w ust. 3 stanowi załącznik nr 4 do niniejszego zarządzenia.
- Oświadczenie, o którym mowa w ust.3 załącza się do akt osobowych pracownika.
- Przyjęte standardy postępowania z małoletnimi pacjentami w Przychodni zostaną udostępnione również na stronie internetowej Przychodni.
§ 7.
Monitorowanie i okresowa weryfikacja
- Osoba odpowiedzialna, o której mowa w § 5 ust. 6 zarządzenia, raz do roku dokonuje oceny realizacji standardów ochrony małoletnich pacjentów i sporządza z niego sprawozdanie.
- Oceny dokonuje się na podstawie anonimowych ankiet ewaluacyjnych.
- Ankiety ewaluacyjne udostępnia się:
- Małoletnim pacjentom Przychodni,
- Przedstawicielom ustawowym, opiekunom faktycznym małoletnich pacjentów,
- Personelowi Przychodni.
- Wzory ankiet ewaluacyjnych:
- Przeznaczonych dla małoletnich pacjentów oraz ich przedstawicieli ustawowych, opiekunów faktycznych małoletnich pacjentów – stanowi załącznik nr 5 do zarządzenia;
- Przeznaczonych dla personelu Przychodni – stanowi załącznik nr 6 do zarządzenia.
- Wydruki ankiet, o których mowa w ust. 4 lit. a, udostępnia się w widocznym miejscu w rejestracji Przychodni wraz z nieprzezroczystym pojemnikiem przeznaczonym do zbierania wypełnionych ankiet.
- Wypełnione ankiety należy przekazać do pojemnika, o którym mowa w ust. 5.
- Członkowie personelu Przychodni mają obowiązek przedkładać wypełnione ankiety na ręce przełożonego do dnia 31 grudnia każdego roku.
- Sprawozdanie udostępniane jest całemu personelowi Przychodni do dnia ….. następnego roku.
§ 8.
Obowiązek szkoleniowy
- Osoba odpowiedzialna, o której mowa w §5 ust. 6, zobowiązuje się do organizowania szkoleń dla personelu z zakresu prawnych, medycznych i psychologicznych aspektów przemocy domowej i krzywdzenia małoletnich.
- Szkolenia, o których mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu, będą powtarzane raz do roku.
- Na wniosek personelu, zakres obowiązkowego szkolenia, o którym mowa w ust. 1 niniejszego paragrafu może zostać rozszerzony.
§ 9.
Postanowienia końcowe
- Niniejsze zarządzenie wchodzi w życie z dniem 15 lutego 2024 roku i obowiązuje do odwołania.
- Personel Przychodni ma obowiązek zapoznać się z treścią niniejszego zarządzenia do dnia 11 lutego 2024 roku oraz przedstawić pisemne oświadczenie, o którym mowa w § 6 ust. 3.
- Zarządzenie jest dostępne na stronie internetowej Przychodni w zakładce „Dla Pacjenta”
Prezez Zarządu
Rafał Karwowski